Kamis, 03 Februari 2011

Learning Method: Lecture Method

Lecture Method

In the lecture method of teaching and learning activities teachers dominate. Definitions and formulas are given by guru.Penurunan formula or theorem proving himself by guru.Guru done telling him what to do and how to conclude. The examples given and done well about their own by-step teacher guru.Langkah followed closely by students.

force lecture methods:

a. can accommodate large classes, each student has equal opportunity to listen and therefore the costs needed to be relatively cheaper
b. hiraaki concepts presented will provide learning facilities to students
c. teachers can provide pressures toward ha-essential, until the time and energy can best be utilized.
d. syllabus content can be resolved more easily, because teachers do not have to adjust to students' learning speed.
e. shortages or lack of textbooks and learning aids do not inhibit the implementation of the lesson with a lecture.

weakness lecture methods:

a. boring lessons and students become passive, because they do not have the opportunity to discover for themselves the concept being taught. students only active in making the record.
b. density given concepts can result in students not able to master the material taught.
c. knowledge acquired through lectures more quickly overlooked

A.Metode Ceramah
Pada metode ceramah guru mendominasi kegiatan belajar mengajar. Definisi dan rumus diberikan oleh guru.Penurunan rumus atau pembuktian dalil dilakukan sendiri oleh guru.Guru memberitahukan apa yang harus dikerjakan dan bagaimana menyimpulkannya. Contoh-contoh soal diberikan dan dikerjakan pula sendiri oleh guru.Langkah-langkah guru diikuti dengan teliti oleh siswa.
kekuatan metode ceramah:
a. dapat menampung kelas besar, tiap siswa mempunyai kesempatan yang sama untuk mendengarkan dan karenanya biaya yang diperlukan menjadi relatif lebih murah
b. konsep yang disajikan secara hiraaki akan memberikan fasilitas belajar kepada siswa
c. guru dapat memberi tekana terhadap ha-hal yang penting, hingga waktu dan energi dapat digunakan sebaik mungkin.
d. isi silabus dapat diselesaikan dengan lebih mudah, karena guru tidak harus menyesuaikan dengan kecepatan belajar siswa.
e. kekurangan atau tidak adanya buku pelajaran dan alat bantu pelajaran tidak menghambat dilaksanakannya pelajaran dengan ceramah.
kelemahan metode ceramah:
a. pelajaran berlangsung membosankan dan siswa-siswa menjadi pasif, karena tidak berkesempatan untuk menemukan sendiri konsep yang diajarkan. siswa hanya aktif membuat catatan saja.
b. kepadatan konsep-konsep yang diberikan dapat berakibat siswa tidak mampu menguasai bahan yang diajarkan.
c. pengetahuan yang diperoleh melalui ceramah lebih cepat terlupakan

More About : Learning Method: Lecture Method

Tidak ada komentar:

Posting Komentar